Märkt av kusten

Tankarna om att något borde göras för att underlätta för elinstallatören kom på tidigt 90 tal. GEKAB's VD, Kjell Bock, arbetade som arbetsledare inom elinstallationer i offshorebranschen.
skylt vikingaskepp

Kjell Bock har ordet:

På den tiden var det enbart s.k. enteckens-märkning som fanns att tillgå; både för part/ledningsmärkning och kabelmärkning. Där noterade jag att det gick ruskigt mycket tid åt momentet märkning.

Montörskostnaden offshore var på den tiden i runda tal 8-900:--/timman eller 13-15:--/minuten. Det blev väldigt dyra märkningar allt inräknat. Idag brukar man kalkylera med ca: 8:-/minuten för en vanlig elektriker i Sverige, det är också en siffra som bär respekt med sig. Kostnaden för tiden kanske inte syns, men den kan ofta vara mycket högre än för själva produkten.

Företaget startades 1995, affärsidén var att leverera färdiga, prefabricerade märkningar till elbranschen. Till en början ”kundanpassade” vi ett Italienskt fabrikat men insåg efter en period att det var dags att ta fram egna produkter eftersom vi inte var helt nöjda med det som fanns att tillgå.

Kraven vi ställde på vår märkning var:

  • att materialet skulle vara halogenfritt och okänsligt för värme, kyla och UV-strålning
  • att varje märke (kabel eller partmärke) skulle hänga fast ända tills montören behövde just det märket och att det skulle vara möjligt att packa det på ett sådant sätt att det var överskådligt och lätt att hitta.
  • Vi ansåg det också oerhört viktigt att inte skapa utskrifter i löpande bana, ansluter man inte i denna ordning har man strax skapat ett eget kaos av märkningar som man får lägga tid på att leta efter.
  • Det var där och då som vårt tänk att utgå från kreditkortsformat skapades och till detta tog vi fram egna plastfickor i A-4 format där allt kan organiseras och packas till färdiga jobb-pack, helt tillrättalagt för montören

Redan i början av 2000 talet insåg vi att kommunikationen med kunderna via webben var framtiden och vår senaste ”printshop” släpptes 2012 där även graverade skyltar ingår.

Vi arbetar ständigt på att utveckla systemen och är lyhörda för synpunkter, nöjda kunder/användare är våra bästa ambassadörer.

Kjell Bock/Gekab